Google hör bön… en dag för sent

Det här bloggen är en del i arbetet med en dokumentär för Dokument inifrån om våra digitala identiteter.

Härom dagen bad jag om ett mirakel i mitt sökresultat inför avstämningen med Nikke Lindqvist.  Igår kom det.  Mitt sökresultat förändrades fullständigt över en natt. Redan dagen efter intervjun gjordes är den helt inaktuell alltså. Flera har kommit med förklaringar till varför detta inträffade. Den gamla dataräven Martin Carlsson menar att Google av en slump genomfört någon typ av ommöblering just dagen efter vår avstämning. Som tur är ska jag träffa Google i London på fredag nu i veckan. Då ska jag fråga dem vad som menas med ångbåt.

Tack förresten alla ni som hörde av er och berättade. Kul att projektet väckt engagemang! Kommentera gärna här.


2 kommentarer on “Google hör bön… en dag för sent”

  1. Nikke Lindqvist skriver:

    Jag tror nog på en löpande process jag. Och det faktum att vi har minst två olika datacenter som ger olika resultat. Igårkväll när jag kollade så var aftonbladet-bloggposten på tredje plats: http://nikkelin.se/2012/01/27/slutintervju-en-dag-for-tidigt/
    Idag när jag söker så står den inte att finna någonstans, vilket jag antar att du såg när du skrev den här bloggposten.
    https://skitch.com/nikke/ghus5/johan-ripas-sok-pa-google
    Men det är precis som tidigare i den här processen. De olika datacentren visar olika resultat som sedan jämkas ihop till ett och samma. AB-posten kommer säkert tillbaka förr eller senare, men då har din egen sajt vunnit momentum och kan snarare vara på väg att ta över förstaplatsen.

  2. […] sökresultat, och där är den fortfarande kvar. Johan Ripås själv skrev att det var som om gud hört bön, en dag för sent. Johan Ripås sökresultat […]


Lämna en kommentar