Hårt pottränad reporter på besök i Lagos

Igår väntade jag tre och en halv timme. Idag har jag väntat en timme.

Under mina fyra år i Afrika har jag varit försenad en handfull gånger till möten. Ungefär lika många gånger har den jag ska träffa varit i tid – lite tillspetsat.

Jag minns mitt första reportage som jag skulle göra i Kenya i början av 2012. Första intervjun hade jag bokat till klockan nio, den andra klockan ett och den tredje hade jag tänkt jag pressa in vid fyra.

När den första intervjupersonen (klockan nio-mötet) inte hade dykt upp vid klockan två insåg jag att jag var tvungen att byta strategi. Och det gjorde jag snabbt och inslagen har blivit klara i tid. Ta i trä, jag har inte missat en enda dead line under mina fyra år som Afrikakorre. Det brukar alltid lösa sig till slut.

Ändå sitter jag här nu, jag kom till och med en halvtimme före utsatt tid, och väntar. Jag är inte sur och fäller tysta omdömen, tvärtom känner jag mig lite fånig innerst inne. Jag vet ju att jag kommer att få vänta. Särskilt idag då jag ska träffa en kändiskock och en skådis, som båda var ute och svirade i natt.

IMG_5931

Men man måste också får vara den man är, tänker jag. Även om man är en hårt pottränad punktlig figur. Jag känner ändå ingen ro av att ligga och titta på någon usel film på hotellrummet. Jag blir bara stressad av det, utan sitter hellre nykammad, färdigpackad och förberedd… och väntar.

Som en präktig skolpojke ungefär.

Johan Ripås, Afrikakorrespondent i Lagos, Nigeria.
Instagram: johanripas
‪#‎svtnyheter‬

PS. Lagos är en helt fantastiskt spännande stad och Nigeria ett lika spännande land. Men vi återkommer till det.


2 kommentarer on “Hårt pottränad reporter på besök i Lagos”

  1. Ann skriver:

    Tack för reportaget om lyxen i Lagos. En petitess bara: Lagos Island översattes till ”en ö”…inte riktigt samma sak. Att bo på The Island är att bo i centrum av Lagos

  2. Hedvig skriver:

    Hej! du borde blogga mer! Jag blev tipsad till din blogg och gillar blandningen humor och allvar. Men meeeeera!


Lämna en kommentar