Berätta inte för tjuven var du lägger nyckeln

Projektet med att förändra min digitala identitet i samband med dokumentären Du är googlad har gått in i en fas av svår motvind. Någon jäkel håller på att anonymt länka från obskyra länkfarmar för att sabba. Kanske någon som vill lära Nikke Lindqvist en läxa, eller någon som vill knäppa mig på näsan.

I vilket fall hälsar jag även dessa anonyma jokrar in i leken. Det är ligger nämligen i projektets publika natur att någon skulle plocka upp handsken och försöka motarbeta oss. Men det här är något som alla kan råka ut för. Om du börjar kämpa med dina dåliga sökresultat och samtidigt har någon på läktaren som vill ställa till det så blir det problem.

Det fantastiska och läskiga med nätet är du har rätt att presentera dig som du vill för alla – och alla andra har rätt att motpresentera dig som de vill.

Det enda rätta är nog att inte berätta öppet att du håller på att bygga din digitala identitet. Skriv ditt cv och din presentation i lugn och ro. Publicera på de sidor du tycker känns relevanta och länka mellan dessa sidor. Om någon sedan kommer för att stjäla en plats bland dina första sökträffar har du i alla fall låst några dörrar och gömt undan nycklarna.

Nu låter det här nästan som att det är en ständigt pågående fåfäng kamp mot digitala väderkvarnar. Vilket faktiskt kanske är sant i mitt fall, eftersom vi gör en stor publik grej av det hela. Men för de allra flesta människorna handlar det om att helt enkelt öka sin digitala medvetenhet ett snäpp.

Söker du jobb idag är chansen/risken ganska stor att du blir googlad. Allt fler arbetsgivare väger in din nätnärvaro. Om du helt tycks ha struntat i dina sökresultat, beror det på att du är helt obevandrad och inte har en susning om vad sökträffar kan innebära för det företag du söker jobb hos? Här finns en uppenbar risk att du sållas bort innan du får chansen att ge din egen bild.

Här i Nairobi är man på flera sätt en bit före oss i den digitala utecklingen. En spännande kenyansk uppfinning är betalningssystemet mpesa. Jag kan det inte fullt ut, men grunden är att man helt enkelt messar pengar till varandra på ett till synes smidigt sätt.

Igår skulle jag förresten betala min bil. Jag och bilhandlaren Macharia knallade upp till banken för att göra en enkel överföring. Som tog två och en halv timme. Detta på grund av att min svenska bank intekunde hantera en rak överföring till ett konto i en kenyansk bank. Uppenbarligen spökadede det att jag var i Afrika. Jennifer som hjälpte mig här hade dock både tålamod och den internationella erfarenheten för att hjälpa min svenska bank  lösa överföringen via Deutsche Bank.

 

 



Lämna en kommentar