Jag önskar jag vore en c-kändis

Kalahari

 

Min snart 13-åriga systerdotter lät nyligen helt opåkallat meddela att jag är en d-kändis. Jag förstår att hon har nått den åldern där kändisskap är något eftersträvansvärt och att hon sett sig omkring och kommit på att hennes morbror brukar dyka upp i rutan titt som tätt.

Jag tyckte det var både kul och smickrande att jag uppenbarligen finns med på hennes kändislista. Eftersom jag knappt varit i Sverige de senaste fyra åren har jag ingen vidare koll. Det var ju roligt att jag kan vara till någon nytta för henne, tänkte jag.

Ganska snart stod det dock klart för mig att en d-kändis är inget man drar fram på skolgården när det snackas om vilka kändisar man känner. En d-kändis är någon som ingen vet vem det är, förutom om man noggrant specificerar namn och utseende så att de andra på skolgården kan googla fram personen. I mitt fall skulle reaktionen i bästa fall bli:

”Aha, den där tv-gubben i Afrika.”

Inte riktigt PewDiePie alltså. Så nu ska jag kontakta mina vänner som är c-kändisar. Hur ska jag också lyckas nå den eftersträvansvärda sfären? Tänk om jag en vacker dag får höra av min systerdotter att jag är en c-kändis. Det vore något det. Jag postar en bild på mig i ungdomliga solglasögon som jag ska skicka till henne då.

Johan Ripås, Afrikakorrespondent
Instagram: johanripas
‪#‎svtnyheter‬



Kommentera

