Max moran

Vi gör alla våra val här i livet. Så även Max Röing från Ekerö i Stockholm, som har blivit moran i Kenya. Jag blev tipsad av kollegan Christine Praesttun på NRK om denne man och blev helt enkelt nyfiken på honom. Så jag skickade några frågor via facebook. 

Max

Grattis Max Röing från Ekerö i Stockholm, som blivit moran. Vad är en moran?

Tack Johan, det stämmer att jag är en moran eller ”Ilmurrani” som vi kallar det på Ilchamus. Jag är 25 år och kommer från Ekerö i Stockholm. Jag tillhör även stammen Ilchamus via familjen Kachuma ifrån klanen ”iltoimal” I Baringo, Kenya.

Jag har gått igenom något vi kallar ”right of passage”, genom en kulturell omskärelse har jag blivit del av en åldersgrupp vid namn ”ilmeng’ati”. Oss Ilmeng’ati är moraner tills vi lämnar över det ansvaret till nästa åldersgrupp och vi i stället blir ”junior elders”. Vilket väntas hända 5-10 år fram. Vår åldersgrupp har ansvar att skydda det lokala samhället och under perioden går vi igenom riter, klär oss specifikt för morans, har speciell kost och står för underhållning (dans och sång). I dag finns två grupper av oss, de riktiga och de ”digitala” moranerna. De riktiga lever livet utifrån kulturen, håller ofta till i skogen äter och dricker bara kött, blod, mjölk, naturmedicin och vilda frukter. De digitala är i skolan och är med i kulturella sammanhang delar av året då de har skollov. Jag är en blandning och kommer vara med riktiga morans delar av året (3-6mån). Jag kommer leva med riktiga moraner från min stam och andra nära besläktade: Samburu och Maasai. Där finns tillfälle för mig att lära mig massor av kulturen, bygga upp min hälsa och fysik, lära mig hur jag tillverkar och använder de traditionella vapen, alla typer av naturmediciner, traditionella danser och sånger osv.

Något jag ej kommer vara del av är lokala konflikter, jag kommer i stället använda mina erfarenheter för att skydda samhället inom andra områden som jag idag ser som större problem. Moderna problem som kommit till denna stam från inflytande från den västerländska kulturen. Problem så som fattigdom, miljöförstöring, alkoholism, kulturell rasism(många ser på den traditionella kulturen som primitiv vilket idag smittat av sig till även dem själva, framför allt de som är högutbildade från stammen) och i de flesta områden håller kulturen på att försvinna i rask takt. Allt detta kommer jag jobba för att bidra positivt och jag kommer göra det via Permakultur och visdom från deras egna kultur och tradition. Framför allt är jag intresserad av att bevara många delar av kulturen då jag inte alls ser dem som primitiva utan välutvecklade och avancerade. Jag kommer jobba för att bevara det bästa från kulturen och det genom att ta den till mig och leva utefter den.

Jag ser mig själv som en lyckligare, sundare och visare människa som kommer leva längre än jag skulle via enbart västerländsk kultur. Tex. är jag nu för tiden sällan sjuk i Kenya sedan jag börjat använda de traditionella medicinerna, 2 år tillbaka. Tidigare hade jag konstant problem med lokala sjukdomar så som Malaria, amoeba och typhoid. (I dag sover jag utan myggnät och dricker och äter alltid det samma som lokalbefolkningen även när hygienen kan ifrågasättas…) sällan leder det till problem och då det gör det kan jag snabbt bota det på egen hand.

Hur kommer det sig att du valt att bli moran?

Jag är utbildad energi tekniker och innan jag kom till Kenya jobbade jag på Norrenergi i Solna med bra lön, trygghet och säker karriär. Stimulansen från hjärnan var mättad men inte mitt hjärta och 2011 mådde jag väldigt dåligt, jag gjorde valet att jag ville förändra mitt liv och leva det jag drömde om, vilket ledde mig till Kenya. I Kenya jobbade jag som voluntär i 3 månader, jag blev störtförälskad i landet och blev väldigt nära den familj som tog hand om mig under denna tid. Projektet var i ett Maasai område i Kajiado och jag bodde hos en familj från Ilchamus. Jag skapade mig ett större intresse för kulturen och åkte tillbaka för att se mer av Kenya och sen des har jag kommit närmre och närmre kulturen och familjen. Tills jag nu är en del av den familjen. Passionen för kulturen är enorm och när jag blev inbjuden att ta del av den djupare var jag väldigt intresserad. Det jag gjort är något jag inte trodde var möjligt. Och det är häftigt att se att mer och mer av det jag drömt och drömmer om går i uppfyllelse.

Har du blivit accepterad av stammen Ilchamus?

Till en början möttes jag av en viss skeptis från flera individer. Ju mer jag visat att jag haft genuint intresse och inte är en vit infiltratör med dålda agendan, som många tyvärr har, så har jag snabbt fått respekt. Jag har byggt respekt genom att lära mig språket och visa den talang jag har i traditionell dans och sång, vilket starkt uppskattas. I dag  är de otroligt stolta och glada över att för första gången ha en från den europeiska etniciteten med gänget  Det är som om de väntat länge på att det skulle ske… Alla ”maa pratande” grupperna Ilchamus, Samburu och Maasai är faktiskt otroligt välkomnande och villiga att acceptera personer från andra etniska grupper att ”konvertera” och leva som del av dem och traditionellt har många andra från grannområden gjort det jag gjort så det är inget nytt. Det är bara det att ingen annan vit har gjort det valet.

Hur gick ceremonin till?

I kulturen är jag inte tillåten att säga till andra att jag genomgått omskärelse men väljer att göra det för att andra i Sverige lättare kan förstå.

Den kulturella omskärelsen sedde i ett koschul med en traditionel omskärare med medicinsk utbildning. Ingreppet var smartsamt och som moran får jag inte visa den minsta smärta. Hela poängen är att visa att jag klarar fysisk smärta… En person håller min rygg och en annan mina ben och dessa två blir de två viktigaste personerna kulturelt sett utefter min far och jag kallar dem apaiyaa, (i gämförelse med Sverige skulle jag kalla dem gudfar). Dessa kommer guida mig i livet och finnas där för mig när svårigheter dyker upp. Under en period då jag läker, (7 veckor). Kallas jag för ”ilbartani” och jag klär mig i svarta shukas, äter mycket mat och ”uji” kenyansk gröt/välling, vilar, samt får ej dricka vatten, blir jag serverad kött måste jag äta med hjälp av en pinne gjord från ett secifikt träd vid namn ”Sokotei”.

De första veckorna får jag inte se skymten av kvinnor och tjejer men efter ett tag går jag i stället runt med pilbåge och pilar med en koda fäst vid spetsen. Ser jag tjejer jagar jag dem och får jag fatt på dem ber jag om en ring. Har de ej en ring kan de lova mig att göra en eller få fatt på en inom några dagar. De lovar en tidpunkt då de kommer ge dem under hot om att jag kommer skjuta dem på fotleden om de inte gör det och det är precis vad jag gjorde. Under denna tid jagar jag även fåglar och för min familj är det en specifik fågel som jag skall skjuta med mina pilar. Får tag på fågeln genom att en vän skjuter den och jag rensar ut inälvorna och hänger den på huvet. När jag läkt uppgraderas jag och håller en ”graduation cermony” vid namn ”the throwing of the birds”. Under morgonen slänger jag, genom min dörr, ut mina pilar jag använt, pilbågen, mina skor, min ngudi(fimbo) och pojkarna i familjen har tävling om att fånga dem och de blir deras. Och fågeln samt de svarta ”shukasen” som jag använt ger jag till min mor i familjen. Efter det klär jag mig i mörkrosa shokas som endast är tillåtet för morans och tar på mig smycken runt halsen och armar och vi firar genom att slakta ett får som vi bjuder våra gäster.

Hur ser din framtid ut i Sverige?

Jag kommer till störst del av året vara i Kenya (6-9mån) och jag kommer vara i Sverige och arbeta med Permakultur (3-6mån). Även när jag är i Sverige kommer jag leva utifrån ilchamus kultur och klä mig i shukas(kulturella kläder) och enbart äta mjölk, naturmedicin och frukter. Äter sällan kött i Sverige pga. västerländsk kött både saknar kvalitet och respekt för djuret. Dock om jag får tag på vilt eller välskött (permakultur) kommer jag även äta kött och blod  och därmed upprätthålla kosten för oss moraner.

Här kan du se fler av Max bilder:
https://www.facebook.com/max.roing/photos



Kommentera

