Inga pengar till fattiga utan mervärde

Nyligen var jag i Sydafrika på World Economic Forum, där jag träffade inte mindre än fem svenska ministrar på besök. Anledningen till att de var så många är att de aningen yrvaket har upptäckt att Afrikas ekonomier går som tåget och riskerar att lämna det skuldsargade Europa på perrongen.

”Vi går från aid till trade med biståndet” sa handelsminister Ewa Björling till mig.

Tanken är att biståndet nu ska ställas om från ren uträckning till investeringar. Man har börjat tala om ett mervärde i biståndet. Alltså vad får vi tillbaka för de kronor vi ger. Och det kan nog verkligen vara rätt att tänka om. Jag har sett alltför många kantrade biståndsprojekt på mina resor runt om i Afrika. Investeringar som får de afrikanska länderna att själva ställa sig upp på benen är kanske den rätta vägen.

Men i den här glädjeyran över Afrikas makalösa tillväxt där vi gärna rapporterar om klassrum i hyddor där eleverna har laptoppar måste det också sägas att miljoner och åter miljoner människor lider varje dag. Det är hemskt och ogreppbart och vi är ju nästan immuna mot lidande afrikaner i media. Under hela min uppväxt minns jag Afrika som en dammig kontinent där barnen hade uppsvällda magar och flugor i ögonen. Vi har redan sett det allra värsta bilderna från Afrika. Det går liksom inte att komma längre än svältdöda barn vid sina utmattade, utmärglade mödrar.

Härom sistens åkte jag till Burkina Faso för programmet Hungerhjälpens räkning. Målet var att skildra hunger, inte svält. Där berättade World Food Programme för mig om de obehagliga effekterna av ständig hunger och undernäring.

”Not only the bodies are effected, but also the brains. We see this as a problem on a community level. People don’t reach normal IQ and that effects the whole society” sa Ariane Waldtvogel som är biträdande chef för WFP i Burkina Faso.

Är det inte avskyvärt.

Hungern är som ett smygande gift som hindrar mängder av människor att nå sin fulla potential. Jag träffade Bibiane i byn Nakamtenga. Hennes mamma ville att hon skulle heta Viviane, men något blev fel i papperen. Bibiane är en smart och rapp tjej i tjugoårsåldern. Varje morgon går hon upp och städar gården, sedan cyklar hon till skolan, där hon på fastande mage sitter timme efter timme för att lära sig allt hon måste. Först på kvällen när hon kommer hem äter hon när jag är där. Ibland tar hon något mitt på dagen.

Bibiane

Bibiane bor i byn Nakamtenga i Burkina Faso

Svält har vi sett på tv, men inte hunger. När torkan kom till Burkina Faso gick alla reserver åt. Människor sålde sina djur för att överleva. Det tar många år att komma tillbaka. De barn som föds under eller efter torkan riskerar att vara undernärda redan som spädbarn. Det är de barnen Ariane Waldtvogel pratar om.

Det kommer att ta åratal innan alla dessa ungar möjligen får ta del av det ekonomiska uppsving som många afrikanska länder upplever. Man skulle önska att dessa barn åtminstone fick sig en frukt, ett ägg och ett glas mjölk om dagen.

”Can I have your email address” frågar Bibiane mig. Hon kan också nå Internet. Men det blir man knappast mätt av.

Burkina Faso är ett av jordens allra fattigaste länder. Alldeles nyss beslutade Sverige att dra tillbaka allt bistånd till Burkina Faso. I Burkina Faso finns inget mervärde.

Onsdagen den 22 maj, klockan 21:00 i SVT sänds programmet med Bibiane.

Den 1 juni hålls insamlingsgalan Hungerhjälpen i SVT.


2 kommentarer on “Inga pengar till fattiga utan mervärde”

  1. […] Inga pengar till fattiga utan mervärde Nyligen var jag i Sydafrika på World Economic Forum, där jag träffade inte mindre än fem svenska ministrar på besök. Anledningen till att de var så många är att de aningen yrvaket har upptäckt att … […]

  2. Jesper skriver:

    Bra skrivet! Risken finnas att det blir yrvaket genomtänkta beslut. Bistånd och investeringar måste ju liksom inte motsättas varandra.


Kommentera

