Sekunder kvar till dead line, då kom kineserna

De flesta taxibilar i Addis Abeba är av märket Lada. De är runt trettio år gamla och är ungefär i samma skick som välanvända folkracebilar. De är också så små att man som passagerare tvingas sitta diagonalt i bilens färdriktning.

Under mycket hysch-pysch har jag anlänt till Etiopien. Den som gillar att läsa dagstidningar vet att de brukar stoppa svenska journalister i fängelse här. Vad jag vet är att Carl Bildt också sitter på ett plan med riktning mot Etiopien. Och nu snurrar rykten om att de två fängslade svenska journalisterna ska släppas fria.

Bildt har använt World Economic Forum som svepskäl för att komma och prata med den etiopiske premiärministern Meles Zenawi om journalisterna. Någon gång under Forumets gång ska Bildt och Zenawi träffas inofficiellt och prata.

Den etiopiske frilansfotografen Kumerra hälsar skuldra mot skuldra och säger ”cool” när vi träffas. Hans ögon snurrar som karuseller, letande efter kända ansikten bland delegaterna. Kumerra hade tagit på sig för mycket jobb. Samtidigt som han hade lovat att hjälpa mig skulle han löpande leverera nyhetsbilder till Reuters. Det hela skulle nog ha kunnat ha gå ihop tidsmässigt om han inte försökt slå tre flugor i en smäll genom att samtidigt även jobba för den kinesiska statstelevisionen CCTV. Det mesta gick åt fanders på grund av kineserna faktiskt.

När jag ville filma Carl Bildt, ville kineserna göra en ståuppa. Alltså filma en reporter som drar en sammanfattning. Och när jag ville göra min ståuppa ville kineserna låna kameran. Och när vi satt och redigerade med Rapportredaktören frustande i telefonen ville kineserna kopiera en portabel hårddisk. Kumerra ville göra alla nöjda. Jag såg att han i smyg laddade upp bilder till Reuters, samtidigt som han klippte med mig och kopierade till kineserna.

”Cool” sa han när jag frågade om vi skulle hinna på de tjugo minuter vi hade till dead line.

En dryg timme senare började Kumerra svettas. Ju mer vi närmade oss sändning, desto mindre hittade han i datorn.

”Var ska vi spela in mina spekartexter” undrade jag.

”Cool” svarade Kumerra igen. Han var nu nere på ett fungerande ord.

Det bar sig inte bättre att vi tvingades vräka oss in i ett konferensrum där det satt ett gäng östafrikanska delegater, som under avslappnade former diskuterade handelspolitiska möjligheter och hinder. De accepterade att ge mig tre minuter att läsa in min text.

”Can I say hello to my mother” skojade en delegat precis när jag började läsa.

”Cool” sa Kumerra. Och så började vi om.

Tillbaka i pressrummet får jag höra från Stockholm att vår tid är ute. Nu måste vi skicka inslaget. Vi slänger ihop det sista och ska precis börja exportera. Då kommer kineserna.

De är många och de är arga. Kopieringen till hårddisken har misslyckats. Kumerra tänker faktiskt börja hjälpa dem, men jag förbjuder honom bokstavligen. Jag säger åt honom att exportera så ska  jag tala med den kinesiska statstelevisionen. De behöver lugnas. Jag försöker chocka dem med att rabbla det enda jag kan på kinsesiska. Jag börjar räkna till tio, vilket jag lärt mig på kampsportsträning som ung. De tittar förvånat på mig. Kumerra exporterar.

När jag kommit till tio är inslaget exporterat och på väg till Stockholm. Kineserna har glömt att de är arga och de får sitt material kopierat på nytt.

Kumerra vilar en sekund mellan elva jobb

Det inslag vi skickade iväg till Sverige nådde snudd på upp till samma kvalitet som mitt allra första jobb på journalisthögskolan. Men jobbet var i alla fall gjort.

Sent på kvällen efter att ha ätit middag med SR:s trevliga Afrikakorre Maria Sjöqvist knallar jag ut för att fånga mig en Lada. I entrén möter jag Carl Bildt som varit ute och köpt etiopiskt kaffe. Han undrar hur det har gått med jobbet. Jag sa att Stockholm tyckt att ljudnivåerna varit åt helvete. Vilket faktiskt var en liten del av sanningen. Carl och Säpo skrattar och jag kliver in i en lada och skumpar dödstrött hem till Hotel Dimitri.

Kumerra hade några jobb kvar att göra.


One Comment on “Sekunder kvar till dead line, då kom kineserna”

  1. […] Sekunder kvar till dead line, då kom kineserna Sekunder kvar till dead line, då kom kineserna. Publicerat: maj 12, 2012 | Författare: johanripas | Postat i: Uncategorized |Lämna en kommentar ». De flesta taxibilar i Addis Abeba är av märket Lada. … […]


Kommentera

