Ah, dessa män från Kongo…

Ett fruset ögonblick från trafikstockningen vid en större rondell i Nairobi.

På den kenyanska radions motsvarighet till Riks morgonzoo, Classic 105, hanteras kenyanska mäns största oro – för andra dagen i rad.

”They take you to Mars…” erkänner en inringande kvinna blygt.

Det handlar om kongolesiska män. Dessa välklädda spännande män i sina spetsiga skor och glansiga skjortor. Så beskrivs de – ömt av kvinnorna och svartsjukt av männen.

Jag ska försöka återge radioprataren ordagrant:

”Yo seeeeee! Kenyan women keep these DRC men in the house. They give them food, money, beer. And then they get dumped. But!!!! They still say they take their congoleese men back any day. Aajaaa! It´s all about the sweet nothings! Theese men knows about theese things. Ajaaaa…”

Den andre radioprataren, för en gång skull lite lågmäld:

”You see for us kenyan men. When we get married – reality checks in.”

Trafiken släpper och jag får åka in i rondellen. Jag sneglar ner på mina bleka myggbitna ben som sticker ut som blompinnar ur shortsen från HM. Mina bruna sandaler känns bara… vanliga. Jag kör långsamt med halvljus på trots att det är dag, förmodligen den enda i Nairobi just nu. För en sekund önskar jag att också jag vore en sån där spännande man från Kongo. I spetsiga skor och glansig skjorta.

It´s all about the sweet nothings.


2 kommentarer on “Ah, dessa män från Kongo…”

  1. Rebeccah Ripås skriver:

    Jag lånar några ord från Hellman… ”Å de finns ingen vackrare än du

    i din vanliga tröja å ditt våta hår”. Puss

  2. Och texten blir ännu roligare när man klickar på bild-länkarna!😉


Kommentera

