Cemetery Road

“The lobbers use to jump out of the folest”.

Kilimanipolisens operative chef Mr. Mwangi uttalar r som l. Ett inte helt ovanligt språkligt fenomen bland swahilitalande människor.

Det är sent på natten och vi studsar fram längs Cemetery Road som leder ner till Afrikas näst största slumområde Kibera. Vägen är en av Nairobis absolut farligaste. Den är så full av gropar och stenar att man stundtals nästan måste stanna helt. Och det är då ”rånarna brukar hoppa ut ur skogen”. Oftast kommer de skuttande med gamla snedskjutande sovjetiska automatvapen i tonårsnävarna.

Det kan för övrigt vara världens mest artiga och välartikulerade rånare. Flera av dem är högutbildade och har rånandet som sidoinkomst när slantarna börjar tryta i slutet av månaden. Sociologen Ken Ouko berättade för mig att han hade en på sin kriminologikurs som åkte fast för bilkapning. Teori och praktik.

”Jag är en liten och lätt tv-journalist. ” tänker jag när jag, poliser och vapen poppas upp i luften efter ett gupp i vägen. Vi sitter i en bucklig gammal jeep med spräckt framruta och stendöda fjädringar. Det ser ut som att en rastlös hund fått gnaga sig till sinnesro på inredningen. Det är faktiskt svårt att hitta något som är heltv på bilen. Inte ens kronan på potensverket, sirenerna, funkar.

”Here you see a car. It is a Landrover”,  säger operative chefen Mr. Mwangi när vi passerar en bil.  Det är helt mitt fel att jag fyller megabyte efter megabyte i kameran med Mr. Mwangis ögonblicksskildringar. Jag begick misstaget att be honom att berätta om omgivningarna och jag har inte hjärta att stoppa honom.  Han är en bjässe stor som Mike Tyson, men söker måla det vi passerar med en lidelse som hos Nils von Dardel. Han var lite lakonisk till en början, men när  kameraskräcken väl lade sig lät han orden få vingar utan inre censur.

”Not only cows enjoy walking” säger han och myntar ett ordstäv i förbifarten när vi passerar en vacker kvinna med blåvit klänning. Han tystnar för en sekund efter den utsagan, då han inser att micken han bärpå brösten är sammankopplad med min kamera.

När vi så småningom når slumområdet Kibera försöker jag skaka av mig polisen några meter och filma på egen hand. Men så fort jag vänder mig om står det en där och låtsas som ingenting med sin AK 4 slängande längs sidan. Få saker kan nog i och för sig vara med karriärsdödande än att låta en medföljande västerlänning bli rånmördad på sitt skift.

I Kibera finns både banker, bilar och affärer. Polisen vill visa upp ett fungerande område.  Barn och vuxna är ute och kommersen är stor, trots den sena timmen. Utan tvekan är det den leende fattigdomen som  jag tillåts filma. Jag är också långt ifrån den första västerlänning som besöker området. Det finns ganska populära slumturistbussar som går hit.

”You see, not many lobbers around here.” säger Mr. Mwangi när vi avslutar turen vid Kilimani polisstation. Han är stolt över sitt distrikt och han har uppenbarligen fått direktiv uppifrån att måla området i en färg åt det  rosenröda hållet. Men faktum är att han till viss del har rätt. Nairobis smeknamn ”Nairobbery” var mer passande för tio år sen. Då, enligt undersökningar, hade var tredje Nairobibo hade utsatts för personrån. Idag ser det annorlunda ut. Stora satsningar har gjorts som faktiskt har gett resultat.

När jag kommer hem sent på natten tänker jag att jag har varit i Los Angeles gängmecca Compton, snurrat runt nattetid i Botkyrka, Rosengård och Bergsjön. Känslan har alltid varit densamma – att vi andra demoniserar dessa områden rätt så ordentligt. Tänker jag.


One Comment on “Cemetery Road”

  1. […] Cemetery Road “The lobbers use to jump out of the folest”. Kilimanipolisens operative chef Mr. Mwangi uttalar r som l. Ett inte helt ovanligt språkligt fenomen bland swahilitalande människor. Vi studsar fr… […]


Kommentera

