Du är googlad

Så har vi äntligen fått ett sändningsdatum för dokumentären som jag jobbat med under vintern. 22 mars smäller det och från och med då lär mitt digitala jag aldrig bli sig likt igen… Du är googlad är titeln, som den gode Brit Stakston kläckte.

Här är en bakgrund för den som missat vad det hela handlar om.

Min och min dokumentär förresten. Jag har ju inte ens kommit på namnet själv. Dessutom har Emil Engerdahl klippt, Nadja Forsberg researchat, Nikke Lindqvist har seo:at, Brit Stakston  och Mathias Klang har adderat klokskap, två än så länge hemliga personer har bidragit med sitt digitala helvete, Googles Peter Barron har försökt reda ut begreppen, Sonja Catani visat hur man hanterar sin digitala identitet, Lars Granstrand har fotat och Johan Brånstad har chefat. Bland andra! Svt är förstås utgivare, men ett ordentligt tack till de som ställt upp på intervjuer och hjälpt till på andra sätt är verkligen på sin plats. Eller som en del i vår fåfänga bransch tänker, men inte säger – Vi är många i skutan om det skulle barka åt fanders. Men förstås bara en på pallen om vi vinner!

I morgon ska jag berätta om hur jag nästan tog livet av en stackars mc-förare och om mitt första möte med en Kenyan Cowboy. En nittioårig brittisk kolonialdam som förmodligen bott i Kenya sedan 20-talet och som styr fötterna mot Old Muthaiga Country Club för att dricka gin och tonic på krita varje gång hon sticker näsan utanför sitt mansion. Det är i alla fall så de beskrivs av elaka tungor, den kvarvarande kolonialklassens seniora medlemmar.

Känns lite underligt att ha flyttat till Kenya och samtidigt ha en dokumentär på gång i Sverige. Men, men… allt är ju lika nära på nätet.


12 kommentarer on “Du är googlad”

  1. Assita skriver:

    Spännande! Då ser vi fram emot mars! Ha det bäst i värmen /Åsa R

  2. Nikke Lindqvist skriver:

    Du är rolig du Johan🙂 Hur valde du egentligen min länk där?

  3. […] Email Väntan är över. Igår bloggade Johan Ripås om att Dokument Inifrån-dokumentären äntligen har fått ett namn, och inte bara det. Den har även fått ett […]

  4. Marianne skriver:

    Alltså …jag följer detta med spänning och är orolig att missa din dokumentär, jag kommer att sitta naglad framför burken …det lovar jag.

  5. […] ser fram emot Dokument inifrån-dokumentären Du är Googlad som kommer att sändas den 22 mars. Nikke Lindqvist berättar i det här inlägget om hans […]

  6. Nicole skriver:

    Hej🙂

    Mycket intressant!

    Gillade ”Säljsekten”!🙂

    Mvh Nikki🙂

  7. […] hur vi kan hantera vårt digitala jag. Mitt största bidrag som en av de intervjuade är egentligen titeln på programmet. Att gå från mer värderande skisstitlar om nätets våld till det mer värderingsfria ”Du […]

  8. […] hur vi kan hantera vårt digitala jag. Mitt största bidrag som en av de intervjuade är egentligen titeln på programmet. Att gå från mer värderande skisstitlar om nätets våld till det mer värderingsfria ”Du […]


Kommentera

