Are you John? Yes I am. I am Julius.

Jag blir lite förvirrad när jag skakar hand med polismannen som möter mig på trappan utanför en särskild avdelning inom Nairobi Police Department. Fem minuter tidigare har jag talat med John på telefon och vi kom överens om att ses vid elva vid entrén. Nu står han där. Men verkar lite omärkligt vilja byta namn till Julius.

”So, John… Julius I am the one from Swedish Television who called you ten minuters ago. Do you have time to see me?”

”No problem, welcome”, svarar John som blivit Julius.

Vi går in på stationen och jag förklarar mitt ärende. Julius tycker att min idé  låter mycket bra och han berättar länge och ingående om de sociala utmaningar som finns och hur polisen arbetar. Jag berättar lite om hur det är med våra gemensamma vänner och han lyssnar intresserat. Sen reser han sig upp säger att han ska se om han kan hjälpa mig.

Efter att ha fört några samtal i ett angränsande rum skickar han mig vidare till sin närmaste chef. Han verker ha bäddat bra för mig, för även hon tycker att min idé låter utmärkt. Hon placerar mig på en stol utanför polischefens kontor och vi småpratar om livet i stort och smått. Hon tycker att det låter som en toppenidé att män ska vara hemma med sina barn, i Kenya har de bara tio pappadagar efter födseln. Utanför i korridoren skymtar jag Julius i sin uniform. Han håller ett vakande öga på mig.

Polischefen Ambrose tar emot mig leende. Han lovar att lösa saken och ger mig en kontakt att fortsätta med. Tydligen kommer jag med goda rekommendationer tänker jag. Det här gick fort. Vi tackar varandra och när jag kommer ut till Julius igen föreslår han att vi ska byta nummer. Jag påpekar lite förvånad att vi redan har varandras nummer och så visar jag honom numret jag ringt honom med. Sparat under namnet John då förstås.

”Well take my personal number instead, not that office number. Save it as Julius.”

Jag sparar hans nya nummer under namnet Julius och vi säger hejdå. En och en halv timme senare, när jag sitter och äter lunch, ringer det på min telefon. Det är John.

”Hello Johan, will you be able to make it today? I am waiting.”

Det visar sig att Johns kollega Julius är en mycket hjälpsam person. Om någon kommer och kallar honom John och säger sig vara en kompis kompis… tja då hjälper han till. Även om han inte känner till ett enda namn av våra påstådda gemensamma vänner. En nyanländ snabbpratande journalist med rödbrända vrister behöver nog all hjälp han kan få, tänkte han kanske. Nåväl, nu kan jag räkna både John och Julius som bra kontakter.  Om ett par dagar ska jag träffa John. Tror jag.


2 kommentarer on “Are you John? Yes I am. I am Julius.”

  1. Carl Tofft skriver:

    Hej Johan
    Kul att du ar pa plats. Du kommer vara saknad pa jobbet. Kanske kommer jag och halsar pa dig, jag har alltid velat aka till Nairobi. with love from Dublin


Kommentera

