Google i London

”Do you want something to eat, drink, just snacks? Please help your self. ”
Googles presskille Gareth Evans säger meningen som ett mantra varje gång vi stiger in i en ny avdelning på Googles huvudkontor på Buckingham Palace road i London. Han pekar lite slött mot färglada hyllor med godis, mat och kaffeapparater.

Hippa typer med laptoppar ligger utslängda som rekvisita i i asymetriska rum i grälla färger. De hälsar lite förstrött med handen och fingrar i ungdomlig vinkel. För en sekund lockas jag att dras med i stämningen och hälsa tillbaka med ett: Yo, man, how is you rolling!” Men så minns jag vem jag är – jag kommer från ett isgrått tv-hus i norr. Jag har fickan full av vassa frågor och om jag blir hungrig äter jag näringsriktig mat. Inte chips i futuristiska påsar.

”Hej.” svarar jag alla i så beige ton jag förmår. Jag ska inte låta dem ta min journalistiska heder från mig och svepas med i deras tivolimentalitet.

Vi riggar för intervjun i ett avlångt vinrött rum med den engelska drottningen på väggarna. I ett hörn sitter en stor mjuk Ior och ler.  Vi sätter oss och jag förbereder mig på att Willy Wonka ska kliva in genom dörren…


One Comment on “Google i London”


Kommentera

