Digitala väderkvarnar?

Det här bloggen är en del i arbetet med en dokumentär för Dokument inifrån om våra digitala identiteter.

Häromdagen pratade jag med en klok tjej om det här projektet. Hon sa ungefär att allt det där med att försöka städa sitt eget jag på nätet är ett ekorrhjul hon inte vill hoppa in i. Eftersom processen på ett sätt aldrig slutar ville hon inte in i den alls. Hon konstaterar helt frankt att det som står om henne på nätet är oviktigt. För henne.

För mig handlar det här projektet inte främst om att städa undan verkliga eller inbillade dåliga träffar, utan att ta plats i sitt eget namn på nätet. Det handlar på ett sätt heller inte om att påverka andras bedömning, utan att medverka i andras bedömning av en själv. Någon som är intresserad av att veta något om mig ska också höra min röst om de söker efter mig på nätet. Inte uteslutande andras.

Vi väntar fortfarande med spänning på om Google vill ställa upp och berätta om hur de ser på hur sökträffarna presenteras i våra namn. Vi har bollat fram och tillbaka nu några månader.

På torsdag gör vi avstämning med Nikke Lindqvist . Då får vi se hur väl vi lyckats med projektet


One Comment on “Digitala väderkvarnar?”

  1. […] Det börjar dra ihop sig för Johan Ripås 23 januari, 2012 By Nikke Lindqvist 2 Comments Produktionstiden för dokumentären som Johan Ripås håller på med börjar närma sig sitt slut.På torsdag gäller det, och det är faktiskt inte utan att det börjar kännas lite nervöst. Det spelar ingen roll hur mycket jag har tjatat om att personlig Google-städning är ett fortgående projekt, att det kan ta tid och att det faktiskt inte ens är säkert att man någonsin lyckas fullt ut. Men det skulle vara trevligt om http://johanripas.se kunde ha en bättre placering på torsdag än vad den har idag.Jag tröstar mig med att det känns som att Johan har fattat det i sin senaste bloggpost: https://johanripas.wordpress.com/2012/01/23/digitala-vaderkvarnar/ […]


Kommentera

