”Googla mig inte!”

Det här bloggen är en del i arbetet med en dokumentär för Dokument inifrån om våra digitala identiteter.

Första fasen i det här annorlunda projektet börjar så sakteliga gå mot sitt slut. Snart är det dags för utvärdering. Hur mycket kunde vi påverka mitt Googleresultat på ett par månader. Själv tycker jag att det ser ganska bra ut, inga oönskade träffar alls på första sidan just nu. Det är en dynamisk träffyta, vissa träffar försvinner och återkommer. Några nya har tagit plats.

En reflektion är att vi är väldigt känsliga för störningar i vår träffbild om vi inte har en stark nätnärvaro. Om någon surnar till på oss i en blogg någonstans klistras det ganska lätt i vår panna på Google. Och det är väl kanske därför som många är både villrådiga och en aning ansträngda i sitt förhållande till det Googleresultat som de har.

Många mår dåligt för ganska obetydliga träffar, men i andra ändan är man stolt för att man faktiskt har träffar också.  Väldigt ofta får jag höra kommentaren: ”Nej, googla mig inte!”. Nästan som att det är ett övertramp i sig, ett intrång i privatlivet. Men när jag ändå (förstås) gör det är det ofta bara någon halvskämmig tonårsbild eller liknande  som ligger där och skvalpar.  Det är möjligt att en smula fåfänga spökar här också.

Den andra fasen i det här projektet kommer att bli lite tydligare ju närmare sändning vi kommer. Ni får, här på nätet,  möta några av de medverkande i dokumentären. Men mer om det sen.


3 kommentarer on “”Googla mig inte!””

  1. […] vet faktiskt inte om den har fått något namn ännu). När han skrev gårdagens bloggpost – https://johanripas.wordpress.com/2012/01/17/googla-mig-inte/ – såg hans sökresultat jättebra ut, idag när han, sökte var ett par av jus de där […]

  2. Björn Sennbrink skriver:

    Inga oönskade träffar på förstasidan? Jag får upp blogg.aftonbladet.se/pappabloggen/2009/10/en-dag-ska-jag-ge-johan-ripas-sparken på plats #2 vid sökning på ditt namn.

  3. johanripas skriver:

    Du har rätt Björn. Nu har vi en vecka kvar innan vi måste göra slutintervjun med Nikke Lindquist och stämma av hur vi lyckats. Spännande… Ett annat mål är att få upp johanripas.se i topp. Svårt det med.


Kommentera

