Du är vad du skriver

Det här bloggen är en del i arbetet med en dokumentär för Dokument inifrån om våra digitala identiteter.

Det första man bör göra för att ta över sin digitala identitet är att börja finnas i sitt eget namn på nätet. De tjänster man väljer att använda är förstås en smaksak. På johanripas.se finns en uppställning över vilka platser jag har valt.  I min förra post skrev jag om att man ska länka mellan platserna för att stärka upp sitt namn. Men tyvärr räcker inte det. Alls.

När man väl har en digital plattform måste man börja använda den. Annars är den helt värdelös. I och för sig tycker jag att alla borde boka sina egna namn på de olika populära tjänsterna, även om man inte tänkt använda dem just nu. På så sätt slipper man i alla fall framtida krångel med att försöka få tillbaka sitt namn när en kaninkokare eller någon annan tagit det istället. Men grunden är att du själv måste tillföra innehåll. Annars syns du inte i sökmotorerna och det är ju innehållet som du tillför som blir till din digitala identitet.

Tack till er som hjälp oss på traven genom att länka och skriva om det här projektet! Och så är det kul att Google Sverige nu följer mig på Twitter och dessutom börjat intressera sig för den här bloggen och projektet. Självklart hoppas jag att Google vill ställa upp och berätta i dokumentären om hur de ser på sig själva som (icke)aktör när det kommer till våra digitala identiteter. Jag vet att människor verkligen undrar. Så vad säger ni Google?


3 kommentarer on “Du är vad du skriver”

  1. Nikke Lindqvist skriver:

    Nu har du ögonen på dig Johan🙂

    Själv har jag idag lunchat med en kompis som äntligen, efter att ha läst mitt blogginlägg om kaninkokning, har börjat bygga upp sitt digitala jag.


Kommentera

