Orkan på Google

Det här bloggen är en del i arbetet med en dokumentär för Dokument inifrån om våra digitala identiteter.

Träffytan på mitt namn på Google förändrades fullständigt i samband med att vi offentliggjorde vårt projekt. Som det ser ut på första sidan när jag söker på Johan Ripås är det förutom mina egna sidor och Nikke Lindqvists sida, bara sidor som jag själv länkat till.

Så vitt jag förstår kan sökresultatet förändras dag för dag nu. När det plötsligt dyker upp en massa sidor i ett namn, som dessutom får många besök, kan det uppstå en viss förvirring i sökresultatet under en period. Men när väl krutröken lägger sig kan man utvärdera hur ens egen närvaro förändrat sökbilden på nätet

Att just vissa sidor har tagit plats högt upp i mitt resultat har delvis att göra med att jag har länkat till dem från mina egna sidor, exempelvis från Facebook och Google+. Länkningen är central när det kommer till ta plats i sitt sökresultat. Genom att länka berättar man för Google  att det är viktiga sidor om mitt namn och därmed vill sökmotorn lyfta fram dessa för läsaren.

I samband med sändningen av min dokumentär om våra digitala identiteter ska vi offentliggöra en fullständig guide över hur man skapar sitt eget webbjag. Den som vill börja i det lilla kan gå in johanripas.se och se vilka sidor som utgör basen i min nätnärvaro.



Kommentera

