johanripas.se i topp

Det här bloggen är en del i arbetet med en dokumentär för Dokument inifrån om våra digitala identiteter.

Ett av delmålen för oss i arbetet med min digitala identitet är att min hemsida johanripas.se ska hamna i överst vid sökningar på Johan Ripås. Den sidan är liksom mitt centrum på nätet och bör ju därför vara det första man möter i mitt namn. Just nu innehåller den inte så värst mycket utan länkar mest till ett antal av mina andra platser. Men i framtiden är den tänkt att vara min plats på nätet.

För att hjälpa johanripas.se på traven i resan mot toppen är det förstås bra om någon berättar att den finns. Gärna i anslutning till mitt namn. Sannolikheten att någon skulle ägna ett blogginlägg åt min spinkiga hemsida är ju dock inte särskilt stor tänker man förstås. Men nu finns det ju i alla fall ett.

Det gäller också att använda sin digitala identitet. När jag kommenterar andra inlägg och artiklar, som här tex, ska jag göra det i mitt fulla namn och visa att johanripas.se är min hemsida. Än så länge hamnar sidan någonstans i mitten av första sökträffsidan. Men den klättrar!

Att skaffa sig en hemsida, eller domänadress, är varken dyrt eller krångligt. Och det kan ju vara bra att boka sitt eget namn, innan någon annan gör det. Heter du exempelvis Sven Svensson, varför inte boka svensvensson.se. Den är faktiskt ledig.



Kommentera

