Ett annorlunda projekt i Dokument inifrån

Om några månader sänds min Dokument inifrån-dokumentär om våra digitala identiteter. Lite längre fram ska jag berätta utförligare om vad dokumentären handlar om, men lite av innehållet kan jag avslöja redan nu. Ett av momenten är att vi ska försöka städa upp min digitala identitet. Det innebär i stort sett att förändra den sökbild som möter läsaren när man googlar på namnet ”Johan Ripås”.

Det har blivit allt viktigare att ha en städad profil på Internet. Både presumtiva arbetsgivare och nya bekanta googlar oss. Men det är ju inte alltid sökresultaten ser ut som vi vill att de ska göra. Det kan ju finnas allt från pinsamma festbilder till inlagg om eller av oss, som vi inte vill att ska vara det första som läsaren möter. Den som följer den här bloggen kommer lära sig hur man gör för att ta makten över sin digitala identitet. ‘

Faktum är att bloggen i sig är ett led i min alltmer ökande nätnärvaro. Och det är också själva grundreceptet – ökad digital närvaro ger starkare digital identitet. Till min hjälp har jag sökmotorexperten Nikke Lindqvist. På sin sida beskriver han detaljerat hur denna Googlestädning går till.

Det är en hel del som ska göras, men vi har kommit en bit på vägen. För mig har det hittills mest inneburit att aktivera mig på olika sätt i mitt eget namn. Den här bloggen är som sagt ett exempel, men självklart har jag först och främst säkrat johanripas.se. Jag har skaffat mig ett twitterkonto och en bildblogg och dessutom gjort en del andra saker också, men mer om det sen.


4 kommentarer on “Ett annorlunda projekt i Dokument inifrån”

  1. […] Nu kan vi äntligen komma ut en smula kring projektet. Johan har skrivit på WordPress-bloggen: https://johanripas.wordpress.com/2012/01/08/ett-annorlunda-projekt-i-dokument-inifran/ och jag har skrivit på Nikke Index: http://www.lindqvist.com/johan-ripas-och-det-digitala/Nu är […]

  2. […] Nu kan vi äntligen komma ut en smula kring projektet. Johan har skrivit på WordPress-bloggen: https://johanripas.wordpress.com/2012/01/08/ett-annorlunda-projekt-i-dokument-inifran/ och jag har skrivit på Nikke Index: http://www.lindqvist.com/johan-ripas-och-det-digitala/Nu är […]

  3. Kaninkokare skriver:

    […] arbetet tillsammans med Johan Ripås (mer om det här och här) har vi stött på fenomenet några gånger, och det är inte så mycket de försmådda hustrurna […]


Kommentera

