Hjälp mig att lösa husbilsbråket

Två dagar kvar till sändning av Du är googlad. Mitt sökresultat ser ju inte så där förskräckligt upplyftande ut. Men det återstår fortfarande en sak att göra, som vi ännu inte har testat. Och det KAN faktiskt vara den mest effektiva metoden om man har problem på nätet. Att helt enkelt be den som skrivit inlägget att ta bort det. I mitt fall handlar det om allas vår Alex Schulman.

Men det fanns också en annan anledning för mig att höra av mig till Alex Schulman. Igår började han nämligen att ringa runt till diverse bloggare. Jag tolkade det hela som att han var orolig för att SVT skulle sända en dokumentär, där vi på något sätt hängde ut honom. Eller att filmen skulle vara en vendetta för hans utspel under åren. Men vad han än har påstått är det naturligtvis inget jag som journalist på SVT kan ägna mig åt. Därför ringde jag upp Alex när jag stod på bensinmacken OiLibya, här nere på Ngong road och berättade om innehållet i dokumentären.

Alex kunde absolut tänka sig att ta bort det inlägg som parkerat i mitt namn. Så idag ska jag kontakta honom och be honom att plocka bort det. Fusk? Nej, enligt Nikke Lindqvist, Brit Stakston  är det ibland den mest effektiva hanteringen av sin nätidentitet. Många inlägg på nätet som plågar människor skulle nog kunna försvinna på detta sätt. Men som Nikke också skriver idag är det inte alltid så.

Forskaren Mathias Klang, som medverkar i Du är googlad, säger att människors reaktion ofta är att vilja stövla iväg till domstol och försöka få till förtalsstämningar. Men det är ofta fullständigt uddlöst enligt Mathias. Oftast är det i lagens menings helt obetydliga saker som skrivs, men som ändå får konsekvenser för den som utsätts.

”Du går inte till tingsrätten om någon stjäl din tvättid” säger Mathias Klang. Han menar att det ofta är lika lönlöst med inlägg på nätet. Rättssystemet är inte anpassat efter Internet helt enkelt.

I mitt arbete med dokumentären Du är googlad snubblade jag över en märklig konflikt. Det visade sig att svensk campingkultur är helt förlamat på grund av aggressiva påhopp på nätet. Ta en titt på de bittra fienderna husbilsforumet.se och husbilsklubben.se så förstår ni vad jag menar. Det känns ju väldigt trist att människor som egentligen bara vill ägna sig åt att puttra runt till campingplatser och grilla korv och dricka lådvin, numera istället står och sneglar elakt på varandra över sina provisoriska plaststaket. Och  att de sedan i de ljumma sommarkvällarnas dunkla sken  stänger in sig i husbilarna och skriver uppjagade inlägg om varandra. Man får ändå hoppas att de samtidigt också hinner grilla på några korvar och dricka lite lådvin.

Jag skulle faktiskt vilja uppmana någon att försöka lösa husbilsbråket, så att den svenska industrisemestern blir snäppet vackrare längs vägarna. Hör av er till mig om ni lyckas.

Sökträffarna på Google är egentligen en märklig skara rubriker i våra namn. Eftersom Google vill erbjuda en mix av träffar blandas högt och lågt, privat och offentligt, seriösa och oseriösa. I den mån vi har en massa träffar alltså. Man skulle kunna jämföra en googlesökning vid att ropa ut någons namn och då få spridda svar från arbetsplatser, krogen, släktingar, vänner och ovänner. Allt i en salig blandning.

Problemet är att alltför många faktiskt fattar avgörande beslut kring andra människor utefter att ha översiktligt skannat av sökträffarna på Google. Särskilt allvarligt blir det förstås när chefer sätter sig och googlar utan att ha förmågan att fatta att de inte ska ta allt som skrivs på samma allvar.

Och, nej, jag kommer inte att ställa upp i några intervjuer kring min och Alex Schulmans påstådda konflikt. För mig är saken utredd….för fem år sen. Och lite mer igår kväll på bensinmacken OiLibya.

One Comment on “Hjälp mig att lösa husbilsbråket”

  1. […] förtal – låta andra berätta sin historia men någon gång, längre fram på resan….så våga ring, ta personlig kontakt – sträck ut […]


Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 38 andra följare